Z roku na rok obserwujemy wzrost sprzedaży w sklepach internetowych. Jeszcze niedawno posiadanie responsywnej strony było nowością, obecnie jest to standard. Coraz więcej bowiem kupujemy za pośrednictwem telefonu. Nowe technologie i aplikacje mobilne pomagają wyeliminować i zniwelować powody, dla których nie zawsze dochodzi do zamknięcia sprzedaży.
Wśród najczęściej spotykanych można wymienić np.
– strona sklepu jest niedostosowania do urządzeń mobilnych
– nieznajomość produktu i chęć porównania go z innymi
– niechęć do rejestracji konta na sklepie internetowym
– dodatkowe pytania dotyczące produktu
– brak możliwości szybkiego wyszukania towaru
– trudności z dokonaniem zapłaty za produkt
W celu rozwiązania przynajmniej większości powyższych problemów pomogą nam Chatboty. W praktyce wygląda to tak, że gdy użytkownik odwiedza witrynę otwiera się okno Chatbota aby powitać klienta. Bot pyta zainteresowanego w czym może mu pomóc, doradzić. Przykładem bardzo dobrze stworzonego Chatbota jest Bot pewnej firmy kosmetycznej. Służy on radą, podsyła filmy video, zdjęcia oraz tutoriale. Doradza na podstawie przesłanego zdjęcia odpowiedni kolor np. szminki, czy podkładu. Wpisując nazwę produktu uzyskamy np. opinię o interesującym nas artykule. Zdradzi również, jakie produkty często są wybierane przez gwiazdy.
źródło: https://www.mysocialseller.com
Chatboty oparte o sztuczną inteligencję potrafią w sposób naturalny prowadzić rozmowę z klientem w taki sposób, że klient nawet nie podejrzewa, że rozmawia z Botem.
Cały proces jest zautomatyzowany, co pozwala skrócić czas oczekiwania klienta na odpowiedź. Chatbot jest dostępny na stronie sklepu 24 godz. na dobę co jest dodatkowym atutem. W przypadku branży e-commerce jest to bardzo ważny element, ponieważ często klienci składają zamówienia w godzinach późno-wieczornych.
Całodobowa możliwość rozmowy z doradcą zdecydowanie podnosi zaufanie klientów i prestiż firmy. Bardzo dobrze sprawdzającą się “umiejętnością” Bota sprzedażowego jest jego zdolność tworzenia powiadomień push w oparciu o rozmowę. Pozwala to na wysyłanie bardziej spersonalizowanych informacji bez bombardowania klienta nieistotnymi powiadomieniami. Ważne jest również, że Chatboty e-commerce mogą wdrażać odpowiednie narzędzia marketingowe i angażować nabywcę w czasie rzeczywistym poprzez różne kanały przeprowadzając go przez całą ścieżkę sprzedaży. Dlatego też, coraz częściej mówi się, że Chatbot jest wyjątkowo efektywnym i najbardziej oszczędzającym czas narzędziem marketingowym.
Chatbot może być zintegrowany z takimi systemami jak: Call Center, CRM, ERP…
Zarówno system ERP jak i CRM umożliwiają na rozpowszechnianie informacji w całym przedsiębiorstwie i są używane do usprawniania procesów biznesowych.
Boty zintegrowane z tymi systemami wyróżnia np. możliwość śledzenia zamówienia, harmonogramu dostaw w czasie rzeczywistym.
Boty zyskują na popularności nie tylko w sferze e-commerce, ale również znajdują swoje zastosowanie w procesach mających na celu usprawnienie wewnętrznych działań firmy.