Mowa oczywiście o sukcesie w internecie, bo to tam właśnie swoje kroki kieruje zarówno większość firm, jak i poszukujących ich oferty klientów. Firmy zaś dość szybko przekonują się, że konkurencja – niezależnie od branży – nie śpi. I że trzeba się postarać, by dotrzeć z ofertą do potencjalnych klientów. Jak to zrobić? Są różne sposoby, a na ich szczycie stoi SEO i pozycjonowanie. Wbrew pozorom wcale nie jest to to samo, chociaż pojęcia te używane są często zamiennie. Jakie są między nimi różnice? Dowiecie się z tego artykułu.
Co warto wiedzieć o SEO?
SEO, czyli Search Engine Optimization, to jedna z podstawowych kwestii, o jakie należy zadbać, by osiągnąć widoczność w sieci w tak zwanym ruchu organicznym. Innymi słowy są to naturalne wyniki wyszukiwania, czyli to, co wyświetla się użytkownikom po wpisaniu określonych wyrazów w wyszukiwarce. Używane w tym celu słowa kluczowe – definicja mówi, że mogą być to pojedyncze wyrazy lub ich związki – prowadzić powinny rzecz jasna do naszej witryny. By tego dokonać, należy zadbać o jej optymalizację (SEO). Proces ten nakierowany jest na dopasowanie witryny do potrzeb i możliwości tzw. robotów Google (lub innych wyszukiwarek). Właśnie działania SEO sprawiają, że roboty indeksujące po dotarciu do witryny uznają ją za wartościową. Powinny znaleźć tam treść powiązaną z określonymi frazami kluczowymi, która dodatkowo musi być podana w określony sposób. Chodzi o zgodność z wymogami i standardami stawianymi witrynom przez Google, takimi jak przystosowanie do wyświetlania na urządzeniach mobilnych, szybkie działanie, odpowiednia struktura strony, certyfikat SSL, przyjazne linki. Jak przekonujemy się po ofercie Agencji Webrange Rzeszów, wskazane jest, by takie działania przemyśleć już na samym początku planowania uruchomienia witryny i jej struktury. Będzie to bardzo dobrym startem do dalszych działań, czyli do pozycjonowania.
Pozycjonowanie to nie SEO…
W języku potocznym powyższych słów używa się zamiennie, jest to jednak pewne uproszczenie. SEO, czyli optymalizacja, jest tylko jednym z elementów pozycjonowania. Bez przesady można powiedzieć, że kluczowym, bo bez dobrej optymalizacji strony trudne jest wyniesienie jej na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. O ile działania związane z optymalizacją strony można zakończyć dość szybko, to pozycjonowanie jest procesem długotrwałym, a niektórzy zapewne powiedzą, nie bez słuszności, że procesem ciągłym.
Jednym z najważniejszych czynników pozycjonowania jest tzw. content. To nic innego, jak treść znajdująca się na witrynie. Wszelkiego rodzaju – opisy działalności, kategorii w sklepie, produktów, usług, realizacji, branżowych nowinek, poradników, ale również materiały wideo czy coraz popularniejsze e-booki. Content marketing, inaczej marketing treści, ma przyciągnąć użytkowników, wywołać interakcje z nimi, zaangażować w stronę, wywołać efekt (zazwyczaj zakupowy). Jednocześnie bogata treść jest wskazówką dla robotów wyszukiwarek, że strona jest wartościowa, dlatego też zamieszczane treści również powinny być optymalizowane.
Jako kolejny z najważniejszych elementów pozycjonowania agencja Webrange zajmująca się SEO w Rzeszowie wskazuje tzw. link building, czyli linkowanie. Nie wystarczy mieć na stronie dobrą i ciekawą treść – musi ona także być popularna lub sprawiać takie wrażenie. Drogą do uzyskania tego efektu jest właśnie linkowanie, czyli zdobywanie odnośników do witryny. Mogą prowadzić z for, blogów, zaprzyjaźnionych stron, mieć charakter artykułów sponsorowanych w mediach internetowych. Liczy się każdy link, chociaż nie każdy będzie miał taką samą wartość w oczach użytkowników i wyszukiwarek. Dlatego zaleca się skupienie na linkach wychodzących z wartościowych stron, bo część tej wartości roboty indeksujące przenoszą na witrynę docelową, naszą. Oczywiście zazwyczaj im bardziej wartościowa witryna, mająca zaangażowanych użytkowników, tym większa szansa, że oni również podążą za linkiem na naszą stronę.
Pozycjonowanie, czyli wpływ na widoczność witryny „w Google”, jest procesem długim, żmudnym, wymagającym wiedzy i umiejętności od wykonawców i cierpliwości od właścicieli strony. Jest też jednak inwestycją w sukces. Wybicie się przed konkurencję i wyświetlanie witryny na początkowych pozycjach powoduje, że to ją właśnie odwiedzają użytkownicy – w tym potencjalni klienci. Chcąc więc nie tylko być obecnym w internecie, ale i uczynić z niego skuteczne medium docierania do odbiorców i generowania zysków, bez wątpienia warto zainwestować w pozycjonowanie.