Trudno jest dziś sobie wyobrazić działanie marketu czy dyskontu bez profesjonalnej usługi merchandisingowej. Jej zadaniem jest wzrost sprzedaży produktów. Innymi słowy, merchandising polega na odpowiednim zaplanowaniu przestrzeni sklepowej, tak aby wyeksponować właściwie produkty, co przełożyć ma się na ich większą sprzedaż. Warto jest też wiedzieć, że wyróżnić można kilka rodzajów merchandisingu.

Merchandising stacjonarny

Przede wszystkim wyróżnić trzeba merchandising stacjonarny. Działania w tym przepadku realizowane są przede wszystkim w sklepach wielkopowierzchniowych. Merchandising stacjonarny polega na odpowiednim zaplanowaniu przestrzeni sklepowej. Równie ważne jest wprowadzanie w dalszej kolejności istotnych modyfikacji, jeśli te okażą się konieczne. Odpowiednie zaplanowanie przestrzeni sklepowej ma za zadanie wyróżnienie konkretnych kategorii produktów, tak aby ich sprzedaż wzrosła. Wszelkie działania podejmowane w ramach merchandisingu stacjonarnego uzależnione są od rodzaju sklepu. Inne działania trzeba bowiem podjąć w sklepach spożywczych, a inne np. w sklepach odzieżowych. Ich cel jest jednak taki sam.

Merchandising mobilny

Wśród usług merchandisingowych wyróżnić można także merchandising mobilny. W tym przypadku działania merchandisingowe realizowane są przede wszystkim w sklepach małych lub średniej wielkości. Tego typu niewielkie punkty handlowe nie mają potrzeby zatrudniania merchandisera na stałe. Korzystają one z tej usługi jedynie w wybrane dni. Dlatego rozpoczynając współpracę zawsze najpierw ustalany jest odpowiedni harmonogram. W wybrane dni realizowane są w sklepie działania merchandisingowe, których celem jest optymalizacja powierzchni sklepowej.

Merchandising indywidualny

Na koniec warto jest także wspomnieć o usłudze jaką jest merchandising indywidualny. Jak można się domyśleć, wszelkie działania merchandisingowe są ściśle dopasowane do indywidualnych potrzeb i oczekiwań klientów. Niezwykle ważne w tym przypadku jest stałe szkolenie osób odpowiedzialnych za merchandising w danym punkcie handlowym. Taka osoba musi posiadać wiedzę nie tylko z zakresu zasad merchandisingu i zarządzania kategorią, ale musi także posiadać dużą wiedzę dotyczącą branży w jakiej dany sklep działa.

Z usług merchandisingu korzysta niemal każdy punkt handlowy. Jest to konieczne do tego, jeśli sklep chce wciąż pozostać konkurencyjny na rynku. Wszelkie działania mające na celu wzrost sprzedaży produktów są bowiem dla każdego sklepu kluczowe. Od tego zależy sukces i zysk punktu handlowego.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here