Wszyscy dobrze znamy to uczucie gdy oglądamy film na Polsacie lub na Tvn i jest przerwa na reklamy. Przerwy zwykle trwają wtedy 20 minut…Jednak dla stacji telewizyjnej są one bardzo korzystne. Firmy ,które wypuszczają swoje reklamy w przerwie muszą za nie słono zapłacić. Wydawałoby się że nie są to duże kwoty. Właśnie tylko się tak wydaje.
Więc ile kosztuje reklama w telewizji?
Za pół minuty reklam w przerwie filmu w poniedziałkowym cyklu Polsatu „Mega Hit” zapłacić trzeba nawet 97,2 tys. zł.
Kwoty są ogromne! Na drugiej lokacie znalazł się hitowy serial TVP2 „M jak miłość”, od lat najpopularniejsza pozycja telewizyjna, gromadząca w zeszłym sezonie średnio 6,4 mln widzów. Cena 30 sekund reklamy przed jego odcinkiem dochodzi do kwoty 70,2 tys. zł.W telewizji TVN najdroższe są 30-sekundowe spoty emitowane w przerwie talent-show „Mam talent!”, które kosztują do 59,3 tys. zł. Jak widać na stacji TVN firmy muszą zapłacić mniej. Natomiast jest to też dla nich wielka korzyść.
Gdy jakaś kampania puści swoją reklamę w trakcie trwającego np. meczu Polski lub innych dużych wydarzeń to maja gwarantowany rozgłos Trzeba pamiętać, że również telewizja musi zapłacić za nadawanie reklam. Są to wprawdzie dużo mniejsze kwoty.. Cennikowe wydatki na reklamę (bez rabatów) we wszystkich stacjach wyniosły łącznie 1,46 mld zł, Trzeba pamiętać również ,że my możemy wystąpić w takiej reklamie i też sobie coś zarobić. W niektórych reklamach występują sławne osoby.
Która gwiazda zarobiła najwięcej za udział w reklamie? Gwiazdy coraz częściej zostają ambasadorami marek i coraz chętniej biorą udział w reklamach promujących dany produkt. Znani reklamują m.in. telefony, napoje, banki, kosmetyki i marki odzieżowe. Są związani kontraktem z firmą. Dostają za udział dziesiątki a nawet i setki tysięcy.Najsławniejsi dostają najwięcej.Minimalna stawka za którą Lewandowski zgodzi się zagrać w reklamie to milion złotych. Oferty poniżej nie są rozpatrywane.
Najczęściej jednak to więcej niż milion złotych, a widełki u RL są bardzo szerokie: w zależności od zasięgu geograficznego kampanii (Polska/zagranica), intensywności kampanii, zakresu obowiązków Lewandowskiego i kilku innych czynników to od miliona złotych do… miliona euro. Takie kwoty mogą przyprawiać o zawrót głowy.Polak jest już twarzą reklamową takich producentów jak Huawei, Coca-Cola, Gilette czy Head & Shoulders, a można się spodziewać, że chętnych do podjęcia współpracy z nim będzie jeszcze przybywać. Najwięcej ofert współpracy mają oczywiście sportowcy, którzy znani są na całym świecie.Bycie gwiazdą pozwala na zawodowe skoki w bok za duże pieniądze. Najwięcej można zarobić na reklamie.
Dzięki 30 sekundowemu spotowi można niekiedy zarobić więcej niż grając w 2 godzinnym filmie. Ale bycie sławnym nie jest jedyną możliwością zagrania w reklamie! Każdy może pójść na casting. Nawet małe dzieci, młodzież, dorośli a nawet osoby w podeszłym wieku. Zarobki są następujące:A więc za reklamę statysta dostaje się od 60 do 120 zł za dzień.Epizod dostaje od 180 do 200 zł za dzień. Każdy może wystąpić w telewizji. Wystarczy tylko wyszukać dobrego castingu. Takiego jaki nam odpowiada , przyjść i czekać na tak zwany „re call” czyli oddzwonienie w przypadku dostania się. Warto próbować bo można nabrać doświadczenia.
Szczególnie jeśli jesteśmy zainteresowani aktorstwem. Mnóstwo stacji szuka właśnie nie koniecznie profesjonalnych aktorów.Informacje o castingach najczęściej zamieszczane są na facebooku. Do tego można zarobić całkiem dobrą sumę pieniędzy. Miło tez zobaczyć siebie na ekranie telewizora. Można się poczuć trochę wyjątkowo. Jednakże chciałbym zaznaczyć też co polskie prawo mówi o reklamach.
Według polskiego prawa oznaczenie reklamy powinno zawierać słowo „reklama” lub „ogłoszenie” (zazwyczaj używane jest tylko to pierwsze). Podczas emisji spotów reklamowych część stacji (na przykład telewizja publiczna czy TVN) nie emitują swojego logo ekranowego, jednakże niektóre stacje go nie wyłączają.
Telewizyjny blok reklamowy zwykle trwa około od 3-5 minut. Polskie prawo dopuszcza maksymalnie 12 minut reklam na godzinę programu telewizyjnego.Ustawa o radiofonii i telewizji zakazuje przerywania programów blokami reklamowymi w telewizji publicznej (z zakazu przerywaniu blokami reklamowymi są zwolnione transmisje sportowe i muzyczne).
Jak wiemy telewizja nie jest już tak popularna jak jeszcze kilka lat temu. Teraz wyższość powoli zaczyna przejmować Internet. Wszelkie media społecznościowe typu Snapchat, Facebook, Instargram powoli zaczynają być częścią naszego życia.
Tyle że jeno telewizja ma wspólnego z Internetem na pewno w obydwu przypadkach mamy reklamy, które towarzyszą nam od zawsze i będą towarzyszyć jeszcze na pewno przez wiele, wiele lat. Ponieważ są one wielką korzyścią dla sprzedawcy. Dla ludzi oglądających telewizję lub przeglądających Internet reklamy są raczej uciążliwe.