# **Jaki akt prawny reguluje ocenianie w szkole?**
## **Wprowadzenie**
Ocenianie jest nieodłącznym elementem procesu edukacyjnego w szkołach. Jest to ważne narzędzie, które pomaga nauczycielom ocenić postępy uczniów i zapewnić im odpowiednie wsparcie. Jednak ocenianie musi być oparte na jasnych zasadach i przepisach, aby było sprawiedliwe i obiektywne. W Polsce istnieje akt prawny, który reguluje proces oceniania w szkołach. W tym artykule przyjrzymy się temu aktowi prawnemu i omówimy jego kluczowe aspekty.
## **1. Ustawa o systemie oświaty**
### **1.1. Definicja oceniania**
Pierwszym aktem prawnym, który reguluje ocenianie w szkole, jest Ustawa o systemie oświaty. Według tej ustawy, ocenianie jest procesem, który ma na celu określenie osiągnięć ucznia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji. Ocenianie powinno być oparte na obiektywnych kryteriach i uwzględniać indywidualne zdolności ucznia.
### **1.2. Rodzaje ocen**
Ustawa o systemie oświaty określa również rodzaje ocen, które mogą być używane w szkołach. Są nimi oceny opisowe, oceny liczbowe i oceny słowne. Nauczyciele mają możliwość wyboru odpowiedniego rodzaju ocen w zależności od potrzeb i specyfiki przedmiotu.
### **1.3. Zasady oceniania**
Ustawa precyzuje również zasady, które powinny być przestrzegane podczas oceniania uczniów. Ocenianie powinno być transparentne, czyli uczniowie powinni mieć jasność co do kryteriów oceniania i sposobu obliczania ocen. Ponadto, ocenianie powinno być regularne i obejmować różne formy sprawdzania wiedzy, takie jak testy, prace pisemne, projekty itp.
## **2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej**
### **2.1. Szczegółowe wytyczne**
Kolejnym aktem prawnym, który reguluje ocenianie w szkole, jest Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej. To rozporządzenie zawiera szczegółowe wytyczne dotyczące oceniania w poszczególnych przedmiotach i klasach. Określa ono konkretne cele i treści nauczania oraz sposoby oceniania postępów uczniów.
### **2.2. Skala ocen**
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej określa również skalę ocen, która jest stosowana w polskich szkołach. Skala ocen obejmuje pięć stopni: niedostateczny, dopuszczający, dostateczny, dobry i bardzo dobry. Każdy stopień oceny ma swoje konkretne kryteria, które muszą być spełnione przez ucznia.
### **2.3. Indywidualizacja oceniania**
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej podkreśla również konieczność indywidualizacji oceniania. Oznacza to, że nauczyciele powinni uwzględniać różnice indywidualne między uczniami i dostosowywać metody oceniania do ich potrzeb. Indywidualizacja oceniania ma na celu sprawiedliwe i adekwatne ocenianie postępów uczniów.
## **3. Wnioski**
Ocenianie w szkole jest regulowane przez odpowiednie akty prawne, takie jak Ustawa o systemie oświaty i Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej. Te akty prawne zapewniają jasne wytyczne dotyczące oceniania i określają zasady, które powinny być przestrzegane przez nauczycieli. Ocenianie powinno być sprawiedliwe, obiektywne i uwzględniać indywidualne zdolności uczniów. Dzięki tym przepisom uczniowie mają pewność, że są oceniani w sposób transparentny i zgodny z obowiązującymi standardami.
Akt prawny regulujący ocenianie w szkole to ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 z późn. zm.).
Link tagu HTML: https://www.dbamofigure.pl/