Fulfillment jest bardzo pomocną usługą outsourcingową, która polega na przekazaniu logistycznej obsługi zleceń podmiotom z zewnątrz. Fulfillment usprawnia funkcjonowanie firmy, ale nie tylko. Jakie są inne zalety tego rozwiązania?
Co to jest fulfillment?
Fulfillment to usługa, na którą w ostatnim czasie decyduje się coraz więcej przedsiębiorców. Na czym polega jej fenomen? Fulfillment jest outsourcingowym świadczeniem, w ramach którego firma przekazuje zewnętrznemu podmiotowi logistyczną obsługę swoich zleceń.
W praktyce oznacza to, że przedsiębiorstwo nie musi samodzielnie zajmować się magazynowaniem produktów, kompletowaniem oraz pakowaniem zamówień czy też wysyłaniem paczek do klientów. Firma świadcząca fulfillment odpowiada także za przeprowadzanie ewentualnych zwrotów albo reklamacji. Dodatkowo w zakres outsourcingu logistyki często wchodzi również customer service, czyli obsługa infolinii lub komunikacja mailowa.
Fulfillment to wieloaspektowa usługa, ale warto podkreślić, że firmy nie muszą przekazywać zewnętrznym specjalistom całego łańcucha logistycznego. Przedsiębiorcy równie dobrze mogą zdecydować się na outsourcing tylko wybranych działań.
Jak znaleźć dobrą usługę fulfillmentu?
Fulfillment często oferowany jest przez firmy kurierskie. Decydując się na taką usługę, można więc kierować się doświadczeniami ze wcześniejszej współpracy z konkretnymi dostawcami. Najlepiej jest wybrać sprawdzony podmiot, który dotychczas bezproblemowo realizował swoje zobowiązania.
Na polskim rynku outsourcing logistyki oferuje np. InPost. Tak duża i doświadczona firma jest w stanie zapewnić odpowiednią obsługę zamówień, ponieważ zajmuje się tym na co dzień. Więcej o ich ofercie można przeczytać na stronie internetowej https://inpost.pl/fulfillment.
Podczas wybierania firmy do outsourcingu logistyki należy poznać techniczne szczegóły jej oferty. Warto sprawdzić, gdzie znajdują się magazyny danego podwykonawcy i jakie warunki w nich panują. Jeśli sklep sprzedaje produkty wymagające szczególnego sposobu przechowywania, to trzeba to skonsultować z outsourcingową firmą jeszcze przed podjęciem współpracy.
Dlaczego warto zainwestować w outsourcing logistyki?
Fulfillment daje przedsiębiorcom wiele korzyści. Do tych najbardziej pożądanych należy zaliczyć oszczędności, które są związane z ograniczeniem wydatków na funkcjonowanie organizacji. Firmie odchodzą np. koszta zatrudniania personelu magazynowego czy kupna kartonów, wypełniaczy i innych elementów do pakowania paczek. O wszystkie te kwestie dba outsourcingowy pośrednik.
Warto też zaznaczyć, że oszczędności pojawiają się w kwestii przechowywania towarów. W normalnych okolicznościach przedsiębiorca musi wynająć magazyn i regularnie płacić za użytkowanie całej jego powierzchni. Korzystanie z fulfillmentu sprawia, że nie trzeba ponosić stałych kosztów najmu.
W tym przypadku opłata za magazynowanie jest zmienna, ponieważ pobiera się ją na podstawie rzeczywiście zajmowanego miejsca w hali. Oznacza to, że podczas przestoju w produkcji lub przy spadku sprzedaży nie trzeba płacić takiej samej stawki, jak w okresie popytu.
Co ważne, fulfillment nie oszczędza jedynie środków finansowych. Przekazanie logistyki zewnętrznym podmiotom kupuje czas i pozwala skupić się na rozwoju innych aspektów funkcjonowania firmy.
Fulfillment – dla kogo jest ta usługa?
Chociaż fulfillment ma wiele zalet, to należy podkreślić, że nie jest to usługa dla każdego. Outsourcing logistyki sprawdza się przy zarządzaniu dużą firmą, która ma naprawdę sporo zamówień. Aby fulfillment był opłacalny, miesięczne zlecenia powinny być liczone co najmniej w setkach.
Przy kilkudziesięciu zamówieniach w miesiącu zewnętrzna obsługa może okazać się zbyt kosztowna. Małe firmy, mikroprzedsiębiorstwa, lokalne sklepy czy startupy często wydają mniej pieniędzy przy samodzielnym pakowaniu i wysyłaniu przesyłek. Dlatego też właściciele niewielkich biznesów przed podjęciem decyzji o współpracy z outsourcingową firmą muszą dokładnie przeanalizować opłacalność takiej inwestycji.