Świadomość ekologiczna w społeczeństwie stale rośnie. Z tego względu w oczach wielu klientów zyskują firmy, których działania stoją w zgodzie z troską o środowisko naturalne. Tak narodziło się pojęcie ekomarketingu. Łączy w sobie działania reklamowe z zachowaniami proekologicznymi. Ekomarketing przynosi korzyści zarówno firmie, jej klientom, jak i środowisku, w którym żyjemy.
Coraz większa chęć zadbania o środowisko naturalne
Z biegiem lat troska o środowisko staje się dla wielu osób coraz bardziej istotnym elementem ich życia. Rezygnujemy więc w miarę możliwości z używania plastiku i podejmujemy inne, proekologiczne działania. Czasem jest to podyktowane chęcią dbania o środowisko naturalne, innym razem to przepisy prawa wymuszają pewne zmiany.
W taki trend doskonale wpisuje się ekomarketing. Co to jest? To pewnego rodzaju zmiana myślenia firmy o skutkach jej działalności dla środowiska naturalnego. Nie wystarczą jednak pojedyncze działania. Aby stać się eko-przedsiębiorstwem musimy bowiem całkowicie zmienić swoje postępowanie – jako firma, jako jej pracownicy, a nawet próbować zmienić nawyki kontrahentów, współpracowników i klientów.
Rozwój nowych technologii, a ekomarketing
Ekomarketing rozwija się tym lepiej, im bardziej zaawansowane technologie nas otaczają. Możliwość skorzystania z ekologicznych źródeł energii, a także stosowanie energooszczędnych rozwiązań staje się dziś niezwykle tanie i rozpowszechnione. Dla klientów ważne jest, aby firmy których produkty kupują były ekologiczne.
Nie wystarczy jednak posadzić kilka drzew i zamontować panele słoneczne przy głównym wejściu do siedziby firmy. Posiadający coraz większą świadomość ekologiczną klienci są w stanie zweryfikować, czy dane przedsiębiorstwo rzeczywiście dba o środowisko. Jeżeli tak – zdobywa uznanie i szacunek wielu klientów, którzy są w stanie pogodzić się nawet ze wzrostem cen produktów i usług. Tak – to często sami klienci pokrywają znaczną część proekologicznych zmian. Jeżeli natomiast hucznie reklamowane ekologiczne zapędy firmy okazują się fałszywe – klienci szybko odwrócą się od takiej marki.
O czym firmy powinny pamiętać, jeśli chcą być eko?
Ekomarketing jest bardzo dobrym sposobem na promocję firmy. Należy jednak pamiętać o kilku ważnych zasadach, aby nie “spalić się” w oczach klientów. Firma powinna wykorzystywać nowoczesne, ekologiczne technologie. Produkty firmy także powinny być w miarę możliwości ekologiczne. Liczy się także ich opakowanie, a także dodawane w nich inne produkty, akcesoria, czy instrukcje. Klientom zdecydowanie nie podoba się, gdy oprócz zamówionej rzeczy otrzymują stertę zbędnych papierów, czy niepotrzebnych gadżetów.
W miarę możliwości warto stosować materiały pochodzące z recyklingu – zarówno do wytwarzania opakowania, jak i elementów samego produktu. Wiele dotychczas drukowanych na papierze informacji można natomiast publikować w Internecie lub wysyłać e-mailem. Dotyczy to także faktur, umów, dokumentów gwarancyjnych i innych treści. Wiele firm postępuje już w ten sposób – i jak się okazuje – wszyscy na tym zyskują.
Jeśli chcesz znaleźć więcej informacji i przykłady, sprawdź ekomarketing na marketinglink.pl