Zarządzanie reputacją marki w internecie, jeszcze nigdy nie było tak ważne. Firma, której zależy na zyskach oraz poszerzaniu swojego grona odbiorców, musi dbać o utrzymywanie pozytywnej opinii. Klienci, którzy są zainteresowani produktami, bądź usługami danej marki pragną sprawdzić, czy faktycznie jest godna zaufania. Bardzo często podjęcie decyzji konsumenckiej zależy od ilości pozytywnych, bądź negatywnych opinii umieszczonych w social mediach, dlatego tak ważne jest monitorowanie reputacji marki.
Dlaczego warto zarządzać reputacją marki w sieci?
- 97% konsumentów sprawdza opinie na temat lokalnych firm, natomiast 12% zapoznaje się z nimi codziennie
- 90% ludzi czyta recenzje online, zanim odwiedzą firmę
- 85% konsumentów ufa recenzjom internetowym w takim samym stopniu, jak osobistym rekomendacjom – badanie przeprowadzone przez Światowe Forum Ekonomiczne wykazało, że 25% wartości rynkowej firmy można bezpośrednio przypisać jej reputacji
- 41% firm, które doświadczyły negatywnego zdarzenia związanego z reputacją, zgłosiło utratę wartości marki i przychodów
Rezultatem posiadania negatywnych opinii w internecie może być znacząca strata potencjalnych klientów. Skłonność do zaufania w treści publikowane przez firmę zanika w momencie, gdy przewagę przejmują negatywne opinie. Opublikowane komentarze na temat marki powinny potwierdzać jej wiarygodność oraz transparentność. Pojawiające się wzmianki o firmie mają za zadanie przekonać klientów do postrzegania jej jako godnej poświęcenia uwagi. Klienci posiadają niemal nieograniczony dostęp do źródeł informacji, związanych z konkretnymi firmami, które skrupulatnie wykorzystują. Świadomość konsumencka znacząco wzrasta, dlatego należy dbać o pozytywny wizerunek firmy w oczach klientów. Rozpoznawalność marki niesie mnóstwo korzyści, które bezpośrednio przekładają się na wzrost zysków.
Dobra reputacja jest najlepszą wizytówką firmy. Opiera się na rekomendacjach klientów, dotyczących poszczególnych elementów procesu związanego z zakupem. Klient ocenia czynniki wpływające na pozytywny, bądź negatywny odbiór Twojej firmy, takie jak: produkty i usługi, czy jakość obsługi klienta. Budowanie reputacji jest kluczowym etapem w pozyskiwaniu nowych klientów oraz utrzymywaniu dobrego imienia wśród swoich odbiorców.
Pozytywne opinie to klucz do sukcesu
Zastanawiasz się jak dobra reputacja może wpłynąć na sukces Twojej marki? Pamiętaj, że zaufanie to podstawa. Klienci są zdecydowanie bardziej skłonni zaufać firmie, która dba o swoją reputację. Widoczność pozytywnych opinii jest sposobem na zwiększenie rozpoznawalności wśród grupy docelowej. Dbając o reputację firmy poszerzasz swoje zasięgi, dzięki którym zainteresowanie oferowanym produktem, bądź usługą znacząco wzrasta. Brand szczycący się perfekcyjną opinią przyciągnie o wiele więcej potencjalnych klientów, niżeli firma przeżywająca kryzys wizerunkowy, spowodowany natłokiem niezadowolenia, wyrażonym w mediach społecznościowych. Dobra reputacja jest pierwszym krokiem, ułatwiającym budowanie relacji z klientem, która pozwala na pozyskiwanie oraz zatrzymywanie interesantów.
5 sposobów na wzmocnienie reputacji online
By zostawić konkurencję daleko w tyle, warto zastosować kilka wskazówek, dzięki którym wizerunek Twojej firmy może okazać się najlepszy w danej branży. Dobry marketing oraz branding może pomóc w promowaniu firmy w internecie oraz tworzeniu wyjątkowych kampanii. Wysokie pozycjonowanie zwiększa popularność strony internetowej w wyszukiwarce Google, dzięki czemu rozpoznawalność wśród konsumentów wzrasta. Wykorzystaj poniższe wskazówki do poprawy swojej reputacji w sieci, by wszystkie Twoje działania miały jeszcze większy sens!
- Analiza
Przeanalizuj wszystkie czynniki wewnętrzne oraz zewnętrzne, wpływające na funkcjonowanie firmy. Zastanów się nad szansami i zagrożeniami z którymi przyjdzie się mierzyć. Dokładnie sprecyzuj wizję, która określa marzenia oraz pragnienia w kierunku, których firma zmierza. Równie ważne jest sformułowanie misji, wyrażającej cele oraz drogę do ich osiągnięcia. Oceń aktualną sytuację, zapoznając się z wszystkimi opiniami o firmie, określ swój wizerunek oraz zastanów się co możesz zrobić, by zbudować wartościową świadomość marki. Monitoring internetu pozwala na zapoznanie się z konkurencją, która również powinna zostać dokładnie przeanalizowana.
2. Buduj świadomość marki
Im więcej osób zna Twoją firmę, tym większe zyski może osiągnąć, dlatego warto nawiązywać współprace z influencerami, którzy swoimi zasięgami dotrą do nowych klientów. Potęga influencerów pozwala wzbudzić zaufanie wśród potencjalnych konsumentów oraz zainteresować ich produktem, jednak to Ty powinieneś dołożyć wszelkich starań, by je podtrzymać. Zadbaj, również o wizerunek swojej strony internetowej, by prezentowała się spójnie z całą koncepcją marki. Jakość strony determinuje percepcję Twojego biznesu w oczach klientów, dlatego warto zainwestować w jej atrakcyjność, przystępność oraz funkcjonalność.
- Monitoruj wizerunek swojej firmy w internecie
Sprawny monitoring brandu pozwala na zidentyfikowanie wizerunku w oczach klientów. Jest to dobry sposób na rozpoczęcie planowania konkretnych działań marketingowych. Użytkownicy umieszczający komentarze na różnych portalach społecznościowych, często informują o zaletach firmy, bądź wręcz przeciwnie – wyrażają swoje niezadowolenie. Opinie znajdujące się w social mediach oraz na różnych forach internetowych, pozwalają na wyciąganie wniosków oraz podejmowanie działań, dążących do poprawy wizerunku w sieci. Warto być na bieżąco z tym co mówią inni na temat Twojej firmy.
- Zangażuj się w tworzenie relacji z użytkownikami
Zaangażowanie w obsługę klienta oraz nawiązywanie pozytywnych relacji odgrywa ogromną rolę w zapewnieniu końcowej satysfakcji z produktu, bądź usługi. Warto dołożyć wszelkich starań, by klient czuł się zaopiekowany, a jego wszystkie potrzeby zostały maksymalnie dopieszczone. Gdy otrzymasz pozytywny feedback, nie zapomnij o podziękowaniu. Zachęcaj swoich klientów do pozostawiania opinii, które możesz udostępniać na swoim profilu w social mediach, bądź stronie internetowej. Chwal się swoimi sukcesami, gdyż to dzięki nim zdobędziesz jeszcze większe grono odbiorców.
5.Zarządzanie opiniami
Warto zastanowić się gdzie najczęściej pojawiają się opinie na temat firmy. Rekomendacje mogą zostać opublikowane na portalach społecznościowych, specjalistycznych platformach, czy tematycznych blogach, związanych z firmą. Warto przygotować specjalną strategię, umożliwiającą profesjonalne zarządzanie opiniami. Odpowiedzi na krytyczne opinie stanowią klucz do rozwiązania problemu. Aż 33% osób, które otrzymały odpowiedź na negatywny komentarz zmienia swój stosunek na bardziej pozytywny, natomiast 34% całkowicie usuwa negatywną opinię. Warto przygotować sobie potencjalne scenariusze odpowiedzi na konkretne przypadki krytyki, by jak najszybciej reagować na problemy konsumentów. Klient, który wyczuwa zainteresowanie swoim problemem oraz faktyczną chęć pomocy ze strony obsługi klienta, może nie tylko zmienić swoje nastawienie w stosunku do firmy, ale również jeszcze raz powrócić do skorzystania z jej usług.
Narzędzie do zarządzania opiniami
Zastanawiasz się jak rozpocząć organizację działań w obszarze zarządzania oraz pozyskiwania pozytywnych opinii? Narzędziem ułatwiającym osiąganie sukcesu w strefie zarządzania reputacją jest aplikacja RatingCaptain.com. Pomaga firmom zautomatyzować obsługę klienta w zakresie negatywnych opinii, używając analizy predyktywnej opartej o Big Data i Machine Learning. Dzięki aplikacji możesz rozmawiać z niezadowolonymi klientami, by zmieniać ich w powracających. Za pomocą sztucznej inteligencji Rating Captain automatycznie wykrywa problemy w zakresie obsługi klienta, a następnie rekomenduje działania w celu poprawy jej jakości. Narzędzie umożliwia podwyższenie opinii w internecie w całkowicie naturalny sposób. Dzięki wyższej pozycji w portalach opiniotwórczych firma staje się lepiej widoczna dla potencjalnych klientów. Warto wykorzystać możliwości zarządzania reputacją, by osiągać jeszcze większe zyski.