Nie masz pomysłu na prezent dla najbliższych? Z pomocą przychodzi druk sublimacyjny! Jest to technika drukarska, która od lat zdobywa coraz większą popularność dzięki swej dużej elastyczności i ogromnej liczbie przedmiotów, które można za jej pomocą zadrukować. W niniejszym artykule postaramy się przybliżyć nieco zagadnienie druku sublimacyjnego – zapraszamy do lektury!
Świat poligrafii jest ogromny i wewnętrznie bardzo zróżnicowany. Wielu z nas kojarzy pojęcie „druk” jedynie z drukowaniem tekstu na kartach książek czy czasopism, ewentualnie – na ulotkach czy plakatach. W praktyce jednak to jedynie cząstka ogromnego uniwersum, które wypełniają rozmaite metody drukarskie. Dzięki nim możliwy jest nadruk na różnorodnych tkaninach, odzieży – koszulkach, czapkach itd., ceramice, tworzywach sztucznych czy też drewnie. Co równie ważne – metody te są w dzisiejszych czasach praktycznie ogólnodostępne – każdy z nas może zaprojektować na własnym komputerze dowolny wzór i sprawić, by znalazł się on na wybranym przedmiocie. W tym artykule wyjaśnimy, czym jest druk sublimacyjny i jakie możliwości ze sobą niesie.
Czym jest druk sublimacyjny?
Druk sublimacyjny, mimo że w branży poligraficznej znany już od dawna, dopiero od jakiegoś czasu zdobywa szerszą popularność. Wszystko za sprawą coraz częściej pojawiającego się trendu na personalizowanie przedmiotów codziennego użytku – czy to chodzi o upominki urodzinowe dla przyjaciół lub rodziny, czy też o sygnowanie gadżetów firmowych logiem danej marki. Metoda sublimacji w obu tych przypadkach, a także wielu innych sytuacjach, sprawdza się doskonale – za jej pomocą można bowiem zadrukować tak różne powierzchnie, jak odzież (koszulki, czapki), smycze, piórniki, długopisy, kubki, poduszki – a to jedynie przykłady.
Na czym dokładnie polega metoda sublimacyjna? Jej nazwa pochodzi od sublimacji, czyli fizycznej przemiany polegającej na bezpośrednim przejściu ze stanu stałego w gazowy z pominięciem stanu ciekłego. Jak wygląda sam proces uzyskiwania nadruku sublimacyjnego? Dany motyw drukowany jest za pomocą specjalnych farb sublimacyjnych na warstwie pośredniczącej – papierze transferowym. Następnie na scenę wkracza prasa termotransferowa – urządzenie służące do nanoszenia farby na wybrane przedmioty czy tkaniny. Przedmiot, na którym ma pojawić się wydruk, oraz papier transferowy umieszczamy w prasie termotransferowej, a następnie przez kilkadziesiąt sekund prasa dociska papier do podłoża. Pod wpływem bardzo wysokiej temperatury (około 200 stopni) następuje proces sublimacji, czyli zamieniania się drobinek pigmentu znajdujących się na papierze transferowym w cząsteczki gazu i wnikanie ich w włókna podłoża drukowego. W ten sposób otrzymujemy gotowy nadruk na wybranym przedmiocie lub tkaninie.
Sublimacja druk – o czym jeszcze powinieneś wiedzieć?
Mimo że, jak pokazaliśmy powyżej, metoda tworzenia nadruków sublimacyjnych jest w zasadzie bardzo prosta, niesie ona z sobą pewne ograniczenia technologiczne. Jest to rzecz naturalna – wszak każda technologia wykorzystująca specjalistyczne narzędzia, materiały czy procesy musi uwzględniać ograniczenia wynikające z właściwości fizycznych i chemicznych stosowanych środków.
W przypadku metody poligraficznej, której efektem są nadruki sublimacyjne, kilka zasad odgrywa szczególną rolę. W przypadku wykonywania nadruku na tkaninach trzeba pamiętać o tym, że zawartość poliestru w ich składzie powinna być jak najwyższa – to właśnie bowiem z włóknami poliestrowymi najlepiej łączą się pigmenty barwnika. Idealnym rozwiązaniem jest wykorzystanie w 100% poliestrowej tkaniny, możliwe jest jednak także zazwyczaj drukowanie na materiałach zawierających domieszkę innych składników. W przypadku wykonywania nadruku na gadżetach należy zadbać o to, by były one pokryte warstwą lakieru poliestrowego.
Drugim z ograniczeń technologicznych, jakie wiążą się z nadrukiem sublimacyjnym, jest możliwość drukowania jedynie na białych lub jasnych materiałach. Konieczność ta wynika ze specyfiki farb termotransferowych, które w istocie są półprzezroczystymi barwnikami, przybierającymi po części kolor podłoża, na jakim są drukowane. Z tego powodu najlepiej w tej metodzie odwzorowywane są ciemne wzory nadrukowywane na białym tle. Ograniczenie to jednak da się w sprytny sposób obejść – gdy chcemy na przykład uzyskać czarną koszulkę z określonym motywem, wystarczy zadrukować całą białą tkaninę czarnym tłem z wybranym wzorem.
Mimo powyższych ograniczeń technologicznych korzyści, jakie płyną z wykorzystania w poligrafii metody, jaką jest sublimacja, są nie do przecenienia. Przede wszystkim nadruk sublimacyjny wyróżnia się ogromną trwałością – nie schodzi on ani nie odpryskuje z podłoża, w przypadku odzieży – nawet po wielu praniach. Wynika to z opisanego powyżej procesu technologicznego – farba sublimacyjna wnika bezpośrednio w strukturę materiału, na który jest nadrukowana, więc wywabienie jej stamtąd jest niemal niemożliwe. Nadruki sublimacyjne charakteryzują się ponadto bardzo wysoką jakością odwzorowania motywu oraz dużą wyrazistością.
Co również niezwykle ważne – i co zarazem stanowi o tak dużej popularności tej metody poligraficznej – nadruki sublimacyjne są niezwykle ekonomiczne, także w przypadku wykonywania nadruków niekomercyjnych. Stąd właśnie coraz częstszy trend obdarowywania bliskich osób spersonalizowanymi prezentami – koszulkami z nadrukiem lub innymi gadżetami noszącymi ślad zainteresowań i osobowości obdarowywanego. Tego rodzaju prezent często nie kosztuje więcej niż przedmiot zakupiony w sklepie, a z pewnością przyniesie dużo radości temu, komu go podarujemy.
Dobrym pomysłem jest również otaczanie się spersonalizowanymi dodatkami przez nas samych – wizerunek ulubionego zespołu czy postaci filmowej umieszczony na naszych koszulkach czy kubkach sprawi, że będziemy się czuli po prostu lepiej. Warto wykorzystać możliwość, jaką daje sublimacja, i oswoić swoją przestrzeń osobistą poprzez otaczanie się przedmiotami, z których korzystanie będzie dla nas, zwyczajnie, przyjemne.
Chcesz wiedzieć więcej na temat tego, czym jest nadruk sublimacyjny? Dowiesz się tego w artykule Druk sublimacyjny – wyjaśniamy tajemnicę popularności tej metody druku!.
Niestandardowe metody druku – znasz je wszystkie?
Bez wątpienia branża poligraficzna rozwija się niezwykle dynamicznie – przybywa drukarni i punktów usługowych, dzięki którym samodzielne zaprojektowanie dowolnego wzoru i nadrukowanie go na wybrany przedmiot jest niezwykle proste, szybkie i tanie. Na rozwój rozmaitych technologii drukarskich wypływają obecnie liczne gałęzie przemysłu, niejednokrotnie zupełnie odmienne od siebie: branża spożywcza, reklamowa, odzieżowa… – wymieniać można by znacznie dłużej. W odpowiedzi na te zróżnicowane potrzeby powstają i rozwijają się rozmaite technologie drukarskie.
Na metodzie, jaką jest sublimacja, liczba pomysłowych i niestandardowych technik poligraficznych się bowiem nie wyczerpuje. Poniżej przedstawiamy kilka innych równie chętnie wykorzystywanych metod poligraficznych, które służą do wykonywania niestandardowych nadruków.
Sitodruk
Sitodruk, czyli druk sitowy, to technika polegająca na przepuszczaniu farby przez matrycę mającą postać sita. Posiada ono odwzorowany motyw, który ma zostać nadrukowany na materiale, w postaci zamkniętych bądź otwartych oczek – elementom, które mają zostać odwzorowane, odpowiadają otwarte oczka siatki, i na odwrót. Poprzez tak przygotowane sito przetłaczana jest na podłoże drukowe farba, tworząc odbitkę. Technika ta najczęściej jest wykorzystywana do zadruku odzieży – stosuje się ją np. na koszulkach i innych tkaninach poliestrowych. Wyróżnia ją dużą trwałość oraz wysoka jakość odwzorowanego motywu.
Fleksografia
Fleksografia jest techniką poligraficzną, która oparta jest na działaniu wielu cylindrów. Cylinder farbowy nanosi farbę na cylinder rastrowy, skąd następnie jest ona transportowana na cylinder formowy, na którym umieszczona jest elastyczna forma drukowa wykonana z polimeru bądź gumy. Umieszczony na niej wizerunek przenoszony jest przy pomocy cylindra dociskowego na podłoże drukowe. Metoda ta, dzięki elastycznej formie drukowej, daje możliwość zadruku rozmaitych powierzchni – w tym zwłaszcza folii i tworzyw sztucznych, co sprawia, że jest najczęściej stosowaną metodą, jeśli chodzi o nadruk na opakowaniach.
Tampodruk
Metoda ta, podobnie jak opisana powyżej fleksografia, daje możliwość zadruku bardzo różnych powierzchni – na różnych materiałach, o niestandardowych kształtach, wymiarach, w tym – również bardzo niewielkich, takich jak np. długopisy. Podobnie jak metody sublimacyjne jest to technika druku pośredniego – rolę pośrednika pełni tu miękki stempel zwany tamponem. Pobiera on farbę z formy drukowej, a następnie przenosi ją na podłoże drukowe, utrwalając na nim określony wzór.
Powyższe metody druku odpowiadają na liczne potrzeby różnorodnych branż przemysłowych. Druk odrywa jednak także ogromną rolę w wielu biurach, w których drukowanie ogromnej ilości materiałów i dokumentów jest na porządku dziennym. Jeśli dotyczy to także Twojego przedsiębiorstwa, sprawdź, co może Ci zaoferować wynajem drukarek – sposób na optymalizację kosztów, na który decyduje się z roku na rok coraz więcej firm.
Podsumowanie
W dzisiejszym świecie możliwości, jakie niesie ze sobą druk, daleko wykraczają poza zwykłe zadrukowywanie papieru. Logotypy na firmowych gadżetach, koszulki z ulubionym zespołem, podkładki pod mysz z motywującym cytatem – to wszystko jest możliwe dzięki innowacyjnym technikom poligraficznym. Wśród nich szczególnie wyróżnia się druk sublimacyjny, pozwalający na nadruk dowolnego wzoru czy napisu na niemal każdej powierzchni – począwszy na odzieży, na ceramice skończywszy. Metody sublimacyjne z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością dzięki dużej dostępności, niskiej cenie oraz możliwości samodzielnego zaprojektowania wzoru. Jeśli więc i Ty marzysz o tym, by zaznaczyć swoją indywidualność na otaczających Cię na co dzień przedmiotach, bądź chcesz sprawić bliskiej osobie prezent, obdarowując ją spersonalizowanym upominkiem – nie czekaj, lecz już dziś skorzystaj z możliwości, jakie niesie ze sobą druk sublimacyjny!