Linki kanoniczne – z czym Ci się kojarzą? Jeśli ze sposobem na poprawę pozycjonowania strony internetowej to bardzo dobrze! Czym dokładnie są linki kanoniczne? Jakie są korzyści z ich stosowania?
Czym są linki kanoniczne?
Linki kanoniczne (określane po angielsku jako tag rel canonical, rel=canonical, canonical tag, canonical url tag lub link canonical tag) są jednym z rodzajów meta tagów. To są z kolei znaczniki, które umieszczane są na stronie internetowej w tzw. sekcji
. Linki kanoniczne służą do tego, by wskazać robotom wyszukiwarki internetowej, który adres URL jest tym oryginalnym w witrynie – inaczej więc mówiąc, który jest tym kanonicznym. Jeśli jednej podstronie internetowej odpowiada więcej niż jeden adres URL, link kanoniczny wyznacza, który jest tym oryginalnym, co eliminuje powtarzanie tej samej treści pod różnymi adresami przez wyszukiwarkę.Jak linki kanoniczne wpływają na pozycjonowanie?
Linki kanoniczne rozwiązują przede wszystkim problem tzw. duplicate content, gdy roboty wyszukiwarki przetwarzają zduplikowane treści na stronie. A Google – pisząc kolokwialnie – nie lubi duplikacji wewnętrznej. Skutkować może ona gorszym wypozycjonowaniem danej strony internetowej w wyszukiwarce internetowej.
Linki kanoniczne pozwalają na szeregowanie ważności podstron na naszej witrynie internetowej. Możemy dzięki nim naprowadzić roboty Google na podstrony o dużej wartości merytorycznej, co wpływa pozytywnie na ocenę strony, a to w kolejnym kroku – na jej pozycjonowanie. Link kanoniczny powinien wskazywać zatem najbardziej reprezentatywną ze wszystkich podstron na Twojej witrynie internetowej.
Dzięki zastosowaniu linków kanonicznych roboty wyszukiwarki internetowej od razu zostają naprowadzone na te linki, które są na Twojej witrynie najważniejsze. Szybciej zatem przetworzą to, co znajduje się na danej stronie internetowej, a przypadku zmian – szybciej je uwzględnią w wynikach wyszukiwania.
Ponadto dzięki skorzystaniu z linków kanonicznych, kierujemy ruch internetowy do naszej strony przez mniejszą liczbę linków. Pozwala to na mniejsze rozproszenie, a linki prowadzące do witryny są tym samym silniejsze i liczące większą liczbę wejść. To także pozytywnie wpływa na pozycjonowanie strony internetowej. Dane na temat poszczególnych linków konsolidują się w ten sposób na jednym adresie.
Stosując linki kanoniczne otrzymujemy także narzędzie do kontrolowania, jakie linki do naszej strony internetowej pojawią się w rezultatach wyszukiwania w Google. Możemy dzięki temu uniknąć sytuacji, gdy jakiś „nieprzyjazny” link – mimo tego, że wypada on generalnie gorzej w pozycjonowaniu – pojawi się w wynikach, a użytkownik może go uznać za niebudzący zaufania.
Czy na mojej stronie internetowej występuje duplikowanie wewnętrzne?
Z dużą dozą prawdopodobieństwa na powyższe pytanie można odpowiedzieć twierdząco. Właściwie każda strona internetowa posiada więcej linków niż podstron. Już sam adres wyjściowy w wersjach z poprzedzającymi literami www, jak i bez nich to dwa linki, na które już Google nie popatrzy przychylnym wirtualnym okiem. Jeszcze więcej zwielokrotnionych linków pojawia się w sklepach internetowych, gdzie przy każdym sortowaniu produktów modyfikuje się link. Czy potrzebujesz zatem zastosować linki kanoniczne? Najpewniej tak.
Warto jednak przed hurtowym zastosowaniem linków kanonicznych sprawdzić, gdzie one są nam najbardziej potrzebne i gdzie duplikowanie treści dotyka Twoją witrynę najbardziej. Warto wziąć pod lupę przede wszystkim te wszystkie przykłady, w których standardowo pojawia się problem duplikowania wewnętrznego, np. przy wspomnianym sortowaniu produktów w sklepie internetowym. Nie należy nadużywać linków kanonicznych – najlepiej stosować je w najbardziej zagrożonych duplikacją wewnętrzną miejscach oraz dla najważniejszych podstron Twojej witryny. Dla mniej istotnych jak podstrony z regulaminami linki kanoniczne nie są niezbędne.
Należy także wiedzieć, że linki kanoniczne nie są żadnym zobowiązaniem dla robotów Google, a jedynie sugestią. Zatem mimo iż wskażemy podstronę kanoniczną, Google może uznać za taką inny adres ze względu na przykład na to, że dana podstrona działa lepiej lub według Google jest bliższa kanonicznej ze względu na treść. Także pełnej gwarancji, że Google podąży za wskazówkami w postaci linków kanonicznych niestety nie ma.
Ustalając stronę kanoniczną należy pamiętać, by jej adres był zaindeksowany – wtedy informacja o linku kanonicznym powinna zostać dobrze odebrana przez Google.