Reklama zewnętrzna – zwana outdoorową lub out of home. Forma reklamy wizualnej najczęściej kojarzona z wielkoformatowymi plakatami wywieszanymi na fasadach budynków lub przydrożnych słupach.
Gałąź reklamy wizualnej outdoorowej niezwykle się rozwinął w ostatnich latach. Nadal bardzo powszechnymi są reklamy pasywne – plakaty z grafiką i hasłem reklamowym w dowolnych rozmiarach. Obok tych najbardziej powszechnych odnaleźć można niestandardowe i intrygujące rozwiązania. Coraz częściej pojawiają się reklamy które „wystają” poza obszar tablicy, mają osadzone nietypowe oświetlenie czy efekty 3D.
źródło: http://www.atsdigital.pl
Celem reklamy zewnętrznej
jest przekazanie krótkiej i konkretnej informacji. Może to być utrwalenie marki, prezentacja nowego produktu, nagłaśnianie zbliżającej się terminowej promocji czy wyprzedaży. Twórcy tego typu reklamy kierują się zasadą wykorzystywania jak największej ilości treści w postaci graficznej minimalizując przy tym ilość wykorzystanych słów.
Gdzie można zobaczyć reklamę outdoorową
Początkowo reklamę zewnętrzną kojarzono głównie ze słupami i elewacjami budynków. Czasowo zmieniane wielkoformatowe plakaty kusiły i zachęcały do zakupu lub skorzystania z usług. Dzisiaj reklama outdoorowa czeka na nas na pojazdach zbiorowej komunikacji miejskiej, jak i wewnątrz autobusów; na przystankach, ogrodzeniach. Coraz częściej projektuje się reklamę dla konkretnej lokalizacji lub konkretnego miejsca. Poniżej słup na stacji metra wykorzystane do promowania siedzi kawiarni.
źródło: http://www.atsdigital.pl/ATS_Digital_Reklama_nietypowa_40
Reklama zewnętrzna jest wiąż najbardziej powszechna i popularna wśród firm promujący swoje usługi czy produkty. Jest to spowodowane szerokim zasięgiem reklamy. Dociera ona do wielu ludzi w drodze do pracy czy na zakupach. Grupa potencjalnych odbiorców jest trudna do określenia, w przeciwieństwie do reklamy indoorowej, starannie przygotowywanej do charakterystycznej grupy odbiorców. Coraz częściej można spotkać kampanie reklamowe realizowane przez fundacje, organizacje non-profit czy partie polityczne.
Rodzaje reklamy zewnętrznej
Wcześniej już opisywanym rodzaje reklamy outdoorowej są billboardy. Najbardziej powszechne i najtańsze rozwiązanie. Cena zależy od formatu oraz miejsca instalacji. Są mocowane na fasadach budynków lub na wolno stojących słupach z tablicami.
Okazuje się, że każda przestrzeń może być potencjalnie wykorzystywana do instalacji reklamy. W ostatnich latach zaczęto wykorzystywać powierzchnie samochodów czy przyczep do osadzania reklam, boczne powierzchnie riksz, oklejanie pojazdów komunikacji zbiorowej czy taksówkach.
Mniejszym rodzajem reklamy zewnętrznej są podświetlane tablice zwane city light. Instalowane na fasadach budynków, w przejściach podziemnych, w centrach handlowych. Często są to reklamy na przystankach komunikacji zbiorowej wpasowane w wiatę przystanku lub na słupach ogłoszeniowych. Ogromną zaleta tej formy reklamy jest jej duża widoczność.
źródło: https://warexpo.pl/2017/12/nowe-podswietlane-slupy-juz-na-ulicach-warszawy/
Obok reklamy typu city light instaluje się w centrach handlowych monitory LCD które wyświetlają reklamy dla klientów sklepów. Często są one ustawiane wzdłuż ruchowych schodów lub w części restauracyjnej by maksymalizować ilość potencjalnych odbiorców. Ciekawym pomysłem jest również wykorzystanie powierzchni bocznej schodów lub samych schodów do reklamowania produktów czy usług, ta forma reklamy jest jednak stosunkowo nietrwała z powodu wystawienia na nadmierne ścieranie.
Autor: producent reklamy zewnętrznej – Fabryka Reklamy Warszawa