Czym są aktualne trendy w projektowaniu stron internetowych i dlaczego są takie ważne

Projektowanie stron internetowych wymaga bycia na bieżąco z aktualnymi trendami. Z
jednej strony wydaje się to oczywiste, z drugiej, w praktyce często wcale aż tak oczywiste nie jest i czasami projektanci stron zastanawiają się czy naszedł już czas na zmianę wystroju danej strony, czy może jeszcze jest ona w porządku, albo czy na nowo tworzonej stronie umieszczać dany element czy nie.

Żeby lepiej zrozumieć czym są trendy w projektowaniu stron i istotę podążania za najnowszymi trendami, zanim jeszcze na te najnowsze trendy spojrzymy, warto zobaczyć jak wystrój stron internetowych zmieniał się przez lata. Takie spojrzenie może nam pomóc wyrobić w sobie zdolność analizy czy daną stronę należy już zaktualizować czy nie, co warto umieszczać na nowo tworzonej stronie, a czego nie.

Zmiany w wystroju stron można zobaczyć w tym krótkim filmiku na Youtube, w którym pokazane są strony takich firm jak: Google, Amazon, Facebook, YouTube, etc. z lat 90-tych oraz z roku 2016 (kiedy to wideo zostało zrobione). Po obejrzeniu filmiku możemy zastanowić się czy dokonalibyśmy jeszcze jakiś zmian na tych stronach i zerknąć na aktualne wersje tych stron, żeby zobaczyć jakie zmiany w ich wystroju w rzeczywistości zaszły przez ostatnie 3 lata.

https://www.youtube.com/watch?v=LaRUJxQ-LJ0

Ponadto, dla zainteresowanych, w Internetowych Archiwach możemy prześledzić zmiany dla dowolnej (prawie) strony, która nas interesuje, jak tu przykładowo Apple sprzed 20 lat:

https://web.archive.org/web/19990827174523/http://www.apple.com/

Po przejrzeniu stron sprzed lat, w naszej głowie łatwiej może pojawić się wzorzec strony,
który aktualnie uważamy za atrakcyjną wizualnie oraz funkcjonalną, niejako w kontraście do tego co ‚aktualne’ było 20 lat temu.

I tu dochodzimy do sedna istoty aktualnych trendów projektowych. Strona, która jest zgodna z aktualnymi trendami będzie się aktualnym użytkownikom wydawała w naturalny sposób atrakcyjna i intuicyjnie będą wiedzieli jak się po wejściu na nią zachować, aby zdobyć informacje, które ich interesują (np. scrollowanie (przewijanie), kliknięcie w
menu hamburgerowe). Przyczyną tego stanu rzeczy jest zwyczajne obycie z tego typu stronami.

Użytkownicy Internetu wchodzą na setki stron www, które z grubsza stworzone są w ten sam sposób, dzięki temu wiedzą co i jak robić na stronie, oraz zgodnie ze starą psychologiczną zasadą (‚co znane to lubiane’) bardziej podobają im się te strony, które są wizualnie zbliżone do innych, odwiedzanych przez nich stron.

Jakie są więc te aktualne trendy, które mogą sprawić, że nasza strona nie będzie ‚trąciła
myszką’ (o ile można jeszcze tak powiedzieć, bo samo to stwierdzenie nie jest już specjalnie aktualne i odrobinę ‚trąci myszką’)?

Poniżej znajdziecie kilkanaście z głównych trendów dotyczących projektowania stron
internetowych.

Jakie są aktualne trendy w projektowaniu stron internetowych

1. Mobile first

Pierwszym, bardzo ogólnym trendem internetowym, jest trend, który jest już z nami od
kilku lat, ale z roku na rok staje się bardziej widoczny, a mianowicie ‚mobile first’. Ponieważ coraz więcej użytkowników korzysta z internetu na smartfonach i tabletach, a wyszukiwarki coraz większą wagę przywiązują do tego, czy dana strona jest przyjazna smartfonom, przez co strony bardziej przyjazne urządzeniom mobilnym lądują wyżej wynikach wyszukiwania, coraz ważniejsze jest, aby strona była dobrze dostosowana do korzystania przez

Internautów na tego typu urządzeniach. Jest to ogólne stwierdzenie, które mieści w sobie szereg zaleceń.

2. Szybkie wczytywanie i strony responsywne

Ponieważ użytkownicy korzystają z różnych urządzeń mobilnych (smartfony z większym lub
mniejszym ekranem, tablety) lub komputerów stacjonarnych, drugim istotnym aktualnie trendem jest tworzenie stron responsywnych, czyli dostosowanych do wyświetlania na komputerach i wszelkiego rodzaju smartfonach oaz tabletach.

Wiąże się to z dostosowaniem zarówno wystroju oraz układu strony, jak i jej wielkości, wagi. Przykładowo, ponieważ na smartfonach ludzie korzystają z wolniejszego internetu niż po kablu oraz bardziej limitowanego, strony przygotowane na urządzenia mobilne powinny być lżejsze (obrazy zmniejszone, filmiki w mniejszej rozdzielczości), niż strony przygotowane na komputery stacjonarne.

3. Przyjazne użytkownikowi

Strony przede wszystkim powinny być przyjazne dla użytkowników, czyli wyposażone w
łatwy w obsłudze interfejs, intuicyjnie rozplanowane, sprawiające wrażenie prostych w obsłudze bez względu na poziom skomplikowania treści. Taka przyjazność przejawia się w wielu oczywistych i niektórych mniej oczywistych aspektach.

Przykładowo, dobre strony powinny mieć wyraźne przyciski linkujące (to zwłaszcza istotne
na smartfonach, tak aby nawet osoby z większymi palcami były w stanie swobodnie kliknąć
odpowiedni przycisk/link). Więcej wytycznych znajdziesz tutaj – „Projektowanie stron
internetowych”

4. Scrollowanie (przewijanie)

Innym przejawem ‚bycia przyjaznym dla użytkowników’ jest umożliwienie przewijania
strony. Użytkownicy tak się już przyzwyczaili do przewijania w dół zarówno na smartfonach jak i na komputerach stacjonarnych, że strony przewijane w dół to już aktualnie standard. Oczywiście nie wszystko można przewinąć, ale jeżeli to tylko możliwe, powinniśmy w zgodzie z zasadą ‚po pierwsze strona przyjazna dla użytkownika’ dawać możliwość przewijania treści na stronie.

5. Prostota

To jeden z prostszych trendów. Co kilka lat zmienia się podejście do tego jak wiele powinno
znajdować się na stronie, jakimi środkami powinniśmy witać użytkowników. Aktualnym trendem jest prostota.

Innymi słowy – tworzymy strony bez przesytu treści tekstowych i zdjęć na stronie. Można
powiedzieć, że aktualnie istnieje przeświadczenie, że podobne jak przy nauczaniu (jeżeli nie
potrafisz przekazać czegoś w sposób prosty, to znaczy, że się na tym nie znasz wystarczająco dobrze) – jeżeli na Twojej stronie jest wszystkiego za dużo i ciężko się na niej odnaleźć, to bardzo możliwe, że i dogadanie się z Tobą będzie trudne, chaotyczne, przeładowane niepotrzebnymi aspektami. Ważne jest też tutaj, że użytkownicy mobilni poświęcają na przeglądanie strony bardzo mało czasu, przeładowanie strony może więc powodować, że najważniejsze treści w ogóle do nich nie dotrą zanim zrezygnują z odwiedzin na stronie.

6. Wideo

Najnowszy trend, który widoczny jest zwłaszcza w sieciach społecznościowych, to wzrost
popularności formatu wideo. Trend ten ważny jest też przy projektowaniu stron www.

Wideo na stronie powinno być stosowane jako uzupełnienie informacji tekstowych i grafiki statycznej. Powinno być ono dobre jakościowo i szybko wczytujące się. Możemy je umieścić w tle lub w górnej części strony.

Tu także ważne jest, abyśmy dostosowali wideo do tego czy strona wczytywana jest na
smartfonie czy na komputerze stacjonarnym.

W zależności od tego czemu służyć ma wideo (opowieść o produkcie, wprowadzenie w
odpowiedni stan emocjonalny, etc.) będzie ono wyglądało inaczej. Generalnie, wideo powinno być zrobione w taki sposób, aby nie przeszkadzało w oglądaniu strony, a dodawało nową jakość.

7. Wzbudzanie konkretnych emocji

Przyjazna użytkownikowi i interesująca strona to podstawa, natomiast projektowanie strony nie może się na tym kończyć, gdyż użytkownicy często oczekują od strony czegoś więcej, dlatego wciąż bardzo istotnym trendem jest tworzenie stron angażujących emocjonalnie, może się to odbywać przy pomocy obrazu (wideo, grafika, kolor, wielkość obrazu, układ strony) lub tekstu (wielkość, kolor czcionki, treść), powinno być to raczej subtelne.

8. Kolorystyka

W kwestii aktualnych trendów kolorystycznych można powiedzieć, że kolorystyka przede
wszystkim powinna być dopasowana do grupy docelowej. Część ekspertów wskazuje na to, że generalnie lepsze są żywe kolory (lecz nie za bardzo jaskrawe), niż tak zwane ‚mdłe’ kolory. W niektórych kręgach mówi się też o tym, że wraca moda na ciemny wystrój strony. W innych kręgach zwraca się uwagę na wracający do łask gradient kolorystyczny na stronie, a w jeszcze innych na monochromatyczność.

Niemniej jednak, w kwestii konkretnych trendów kolorystycznych, bardzo ważne jest jak
wyglądają strony konkurencji, strony z konkretnej branży, gdyż każda branża może mieć aktualnie inną popularną paletę kolorów, inny sposób ich wykorzystania na stronie.

9. Symetria i asymetria

Nie istnieje jeden trend dotyczący tego czy tworzyć strony symetryczne czy asymetryczne.
To również w dużej mierze zależy od grupy docelowej. Najlepiej sprawdzić więc jak wyglądają strony konkurencji z naszej branży i na tej podstawie zdecydować czy w naszej branży większą popularnością cieszą się strony symetryczne czy asymetryczne.

10. Podzielona strona

Jednym z trendów odpowiadających na konieczność tworzenia stron responsywnych jest
tworzenie stron podzielonych na dwie części, które podczas wyświetlania na komputerze
stacjonarnym pojawiają się obok siebie a na urządzeniach mobilnych jedna pod drugą. Dwie części strony mogą być podobne lub kontrastujące.

11. Unikatowe zdjęcia i grafiki

To w sumie trend, który jest z nami od jakiegoś czasu, a mianowicie moda na unikatowe
zdjęcia i grafiki na stronie, które nie wyglądają jakby zostały zakupione ze stron stockowych (lub pobrane z Pixabay). Mogą to być zarówno dobrej jakości zdjęcia jak i ręcznie zrobione grafiki dostosowane do konkretnej marki, dzięki czemu przekaz całej strony jest spójny wizualnie.

Tutaj warto też wspomnieć o ręcznie tworzonej grafice trójwymiarowej (nie wymagającej
okularów 3D, a jedynie wykorzystującej perspektywę, kontrast, etc.), która według niektórych powoli zaczyna się robić coraz bardziej popularna.

12. Sensowne animacje

Coraz większą popularnością cieszą się sensowne animacje pomagające angażować
użytkowników i niejako prowadzić ich przez stronę, mobilizując do kontynuacji interakcji ze stroną.

13. Kolor, wielkość, kształt czcionki

Czcionka używana na stronie powinna być przede wszystkim spójna, tzn. używamy jednego
rodzaju czcionki na całej stronie, a nie wielu. Jaki konkretnie ma być to rodzaj czcionki zależy od tematyki strony. Inne czcionki preferują projektanci graficzni, inne informatycy, a jeszcze inne młodzież szkolna.

Wciąż popularny jest trend przejawiający się w wykorzystaniu większej czcionki (czasem aż
za bardzo) w nagłówku, mniejszej w tekście, a najmniejszej w stopce. Wciąż popularne jest też pogrubianie istotnych fragmentów.

Kolorystyka tekstu powinna być dostosowana do strony (na jasnych stronach – ciemna, na
ciemnych – jasna).

14. Kursor

Na większości stron kursor jest prezentowany w formie tradycyjnej, natomiast niektórzy
twierdzą, że powoli projektanci zaczynają dostrzegać możliwości modyfikacji i tego elementu wystroju strony, jak w przykładzie ze strony KIKK Festival z roku 2018.

15. Chatboty

Coraz większą popularnością cieszą się też chatboty na stronach internetowych. Nie jest to
jeszcze standard i nie wszyscy użytkownicy są do nich przekonani, ale wkrótce się to zapewne zmieni.

Wraz ze wzrostem funkcjonalności chatbotów, lepszymi mechanizmami przetwarzania
języka naturalnego i przyzwyczajania się użytkowników do wirtualnych asystentów, trend związany z umieszczaniem chatbotów na stronach wydaje się być aktualnie w swojej początkowej fazie, delikatnie wznoszącej, ale u progu dużego skoku zainteresowania.

16. Bezpieczeństwo strony

Mówiąc o trendach w projektowaniu stron koniecznie trzeba też pamiętać nie tylko o
wystroju, ale i bezpieczeństwie tych stron. Ponieważ w ostatnich latach wiele było problemów z wyciekami danych, warto zadbać aby nasza strona była bezpieczna. Tutaj warto zadbać o certyfikaty bezpieczeństwa, szyfrowanie, bezpieczeństwo formularzy, baz danych, etc. Warto też zamieścić na stronie informację o tym w jaki sposób dbamy o bezpieczeństwo (może być to w formie grafiki, wskazanie na zieloną kłódeczkę pojawiającą się w pasku adresu, etc.).

Jakie trendy odchodzą do przeszłości

Automatycznie zmieniające się zdjęcia w nagłówku Wśród projektów nowych stron internetowych widać zmianę jednego głównego trendu z ostatnich lat, a mianowicie automatycznych sliderów. Automatycznie zmieniające się slajdy w nagłówku powoli odchodzą do przeszłości, gdyż po pierwsze ludzie się już do nich przyzwyczaili na
tyle, że w ogóle nie zwracają na nie uwagi (a to było jednym z ich głównych celów – przyciągnąć uwagę), a po drugie nie niosą ze sobą wystarczająco dużo nowej i wartościowej dla użytkownika treści.

Grupa docelowa, sposób korzystania przez Twoją grupę docelową z internetu.
Powyżej przedstawione zostało kilkanaście ogólnych trendów związanych z tworzeniem
stron www. Projektując stronę internetową powinniśmy pamiętać jednak, że nie robimy tego dla przeciętnego użytkownika Internetu i przeciętnej branży, tylko dla konkretnej grupy docelowej, która może zachowywać się inaczej niż ‚przeciętni użytkownicy’ i konkretnej branży, na stronach której mogą obowiązywać inne trendy niż w większości internetu.

Trendy ogólne są więc trendami ogólnymi, ale istotne dla nas są przede wszystkim trendy
szczegółowe, które dotyczą poszczególnych branż, rodzajów stron, etc.

Musimy wiedzieć czym charakteryzuje się grupa docelowa oraz branża danej strony, gdyż
użytkownicy strony będą mieli pewne przyzwyczajenia i projektowana strona powinna być bardziej dostosowana do trendów branżowych i zachowań tych konkretnych użytkowników niż trendów ogólnych.

Śledzenie i wyznaczanie nowych trendów

Na zakończenie jeszcze jedna ważna informacja. Jedną sprawą jest podążanie za aktualnymi trendami, a drugą wyznaczanie tych trendów, dlatego warto zadbać, aby tworzone strony były z jednej strony zgodne z tym co modne, a z drugiej wykraczały w przyszłość, gdyż dzięki temu możemy wyróżnić się spośród setek stron, które są jedynie zgodne z trendami.

Pomocne w wyznaczaniu nowych trendów może być śledzenie pojawiających się ciekawych
projektów nowych stron i prezentowanie swoich w miejscach skupiających trendsetterów.

Jednym z interesujących miejsc gdzie możemy znaleźć wiele ciekawych i nowatorskich pomysłów oraz samodzielnie zgłosić swoje (i przyczynić się do tworzenia nowych trendów) jest strona

AWWWARDS:

https://www.awwwards.com/websites/

Powodzenia w tworzeniu interesujących stron, byciu na bieżąco z aktualnymi trendami i wyznaczaniu przyszłych.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here