Powozy bez koni, wózki dziecięce bez rodzica, rowery bez kierownicy, samoloty bez pilota, koparki bez operatora. Nie będzie komu użyć klaksonu bez uzasadnienia, stłuczki będą wyjaśniane dzięki komputerowej analizie, a przyznanie się do winy nastąpi poprzez użycie technologii wifi lub bluetooth. Czekają nas dziwne widoki, np. osoba siedząca na miejscu kierowcy będzie sobie smacznie drzemała albo oglądała film, który będzie wyświetlany na przedniej szybie samochodu. Brzmi nieco groteskowo, jednak niewykluczone, że taka właśnie będzie przyszłość.
Niewiadoma motywuje
Dziś jedną wielką niewiadomą jest to, w jaki sposób pojazdy autonomiczne będą kształtować społeczeństwo i kto na ich funkcjonowaniu skorzysta, a kto straci. Przez ponad sto lat zmieniło się to, jak poruszają się ludzie, a tym samym, jak, gdzie i z kim żyją. W tym czasie amerykański kompleks militarno-przemysłowy wydał ogromne pieniądze na długoletnie badania, dzięki którym próbowano stworzyć bezzałogowe ciężarówki. Położył podwaliny pod tę technologię, ale utknął w martwym punkcie, jeśli chodzi o stworzenie samego pojazdu.
Jednak idea stworzenia idealnego, niezawodnego pojazdu autonomicznego nie umarła, a nawet weszła na wyższy poziom realizacji i planowania strategicznego.
Kto ma szansę odnieść w tej materii realny sukces?
Volvo to firma, która przede wszystkim dba o bezpieczeństwo osób podróżujących pojazdem i tych, które znajdują się w jego pobliżu.
Volvo pracuje obecnie nad 5 poziomem autonomicznej jazdy, stopniowo dodając do pojazdów bardziej zaawansowane funkcje. Aby zrozumieć poziom 5, poniżej przedstawiamy wszystkie poziomy autonomii.
Poziom 0: Brak automatyzacji
Większość samochodów, które jeżdżą po naszych drogach, należy dziś do tej kategorii. Człowiek jako kierowca jest w pełni odpowiedzialny za prowadzenie auta. Samochód może być wzmocniony przez systemy ostrzegania lub interwencji, ale to kierowca ma pełną kontrolę nad podejmowaniem decyzji.
Poziom 1: Pomoc kierowcy
W pojeździe z autonomią poziomu 1 człowiek kontroluje kierowanie lub przyspieszenie/hamowanie za pomocą informacji o środowisku jazdy i warunkach, w jakich pojazd się porusza.
Poziom 2: Częściowa automatyzacja
Tryb jazdy steruje autem, jego przyspieszaniem i zwalnianiem. Kierowca wykonuje pozostałe zadania wynikające z prowadzenia pojazdu, odpowiadając za zmianę pasów ruchu, opuszczanie tras szybkiego ruchu i wchodzenie w zakręty.
Poziom 3: Warunkowa automatyzacja
Monitorując środowisko jazdy, automatyczny system jazdy pojazdu kontroluje przyspieszenie, hamowanie i sterowanie. Człowiek musi jednak odpowiednio reagować, gdy pojazd sygnalizuje mu potrzebę dokonania danej czynności.
Poziom 4: Wysoka automatyzacja
System kontroluje wszystkie aspekty zadań prowadzenia pojazdu. Obejmuje to sytuacje, w których kierowca nie reaguje odpowiednio na żądanie interwencji. Volvo zamierza zaoferować samochód poziomu 4 do 2021 roku.
Poziom 5: Pełna automatyzacja
System Automatycznego Prowadzenia działa na pełnych obrotach. Wszystkie aspekty dynamicznych zadań prowadzenia pojazdu w każdych warunkach drogowych i środowiskowych są autonomiczne.
Producenci samochodów jeszcze nie wyznaczyli terminu, w którym w pełni samojezdne pojazdy pojawią się na rynku. Dzięki samochodowi poziomu 5 będziesz w stanie ustawić cel, odpocząć i zrelaksować się, podczas gdy samochód zabierze cię w bezpieczną podróż. Możesz też efektywnie wykorzystać czas i przygotować się do spotkania, wykonywać połączenia, odbierać wiadomości e-mail lub uciąć sobie drzemkę podczas prowadzenia samochodu.