Rozpoczęcie pracy jako copywriter jest w dzisiejszych czasach bardzo proste. Wystarczy dostęp do Internetu, chęć do pisania i trochę wolnego czasu. Wielu początkujących pisarzy zapomina o bardzo ważnym elemencie – nieustannym doskonaleniu swoich umiejętności pisarskich. Zaniedbanie tego aspektu rodzi wiele pomyłek. W tym artykule przedstawię listę błędów najczęściej popełnianych przez copywriterów.

Błędy najczęściej popełniane przez copywriterów

Copywriting polega na świadczeniu usług związanych z tworzeniem profesjonalnych treści. Zawodowy tekściarz powinien znać zasady poprawnej pisowni, posiadać wiedzę z zakresu marketingu i SEO oraz nieustannie doskonalić swoje umiejętności pisarskie, by „produkować” atrakcyjne teksty wysokiej jakości. Niestety nie zawsze to tak wygląda – oto lista 6 błędów najczęściej popełnianych przez copywriterów.

1. Przecinki i błędy językowe

Brak umiejętności poprawnego posługiwania się językiem polskim (lub jakimkolwiek innym) właściwie dyskwalifikuje osobę jako potencjalnego copywritera. Największą trudność z pewnością sprawia interpunkcja – duża część społeczeństwa stawia przecinki według pauzy oddechowej i nie zważa na budowę zdania.

Kolejną trudnością w pisaniu tekstów jest odpowiednia budowa zdań. Błędy językowe zdarzają się każdemu z nas, lecz zawodowi pisarze powinni dążyć do ich minimalizacji lub całkowitego wykluczenia. Wiedza na temat poprawnej pisowni, obeznanie językowe i nieustanne doskonalenie umiejętności pisarskich to podstawowe zasoby dobrego copywritera.

Jeśli chcesz mieć pewność, że teksty, które umieszczasz na swojej stronie internetowej są najwyższej jakości, możesz skorzystać z usług profesjonalnej agencji copywriterskiej, jaką jest Content Writer.

2. Nieprawidłowa struktura tekstu

Istotnym elementem tekstów jest ich odpowiednia struktura. Jeśli to zostanie zaniedbane, nasz artykuł przepadnie w czeluściach Internetu, bo nie zadowoli ani czytelników, ani robotów Google’a. Warto zadbać o nagłówki dobrane do tematu danej sekcji. Śródtytuły powinny zawierać słowa kluczowe zarówno w formie odmienionej, jak i nieodmienionej.

Dodatkowo tekst powinien być podzielony na mniejsze akapity, by był przejrzysty i nie stanowił tzw. ściany tekstu. Nie bójmy się stosować pogrubień i podkreśleń – to one wyróżniają najważniejsze fragmenty artykułu.

3.  Pomijanie research’u

Aby stworzyć merytoryczne, wartościowe treści, niezbędny jest porządny research. Opisywanie tematu bez zaznajomienia się z ważnymi zagadnieniami to poważny błąd. Niektóre branże, takie jak medycyna czy prawo aktualizują się praktycznie z dnia na dzień, więc informacje, które zdobyliśmy np. pół roku temu – teraz są po prostu przestarzałe.

Wielu copywriterów pomija ten krok i zabiera się do pisania na chybił trafił. Nie prowadzi to do niczego dobrego. Skutki wynikające z niedostatecznego lub zerowego research’u to między innymi: wprowadzanie czytelnika w błąd, pisanie tekstów, które nie mają żadnej wartości merytorycznej czy opisywanie usług, których klient nawet nie ma w swojej ofercie.

4. Pomijanie słów kluczowych lub ich błędne rozmieszczenie

Wielu copywriterów często popełnia ten błąd i nie umieszcza słów kluczowych w tekście lub robi to w nieodpowiedni sposób. Jak więc robić to poprawnie? Frazy powinny być naturalnie wplecione w treść, a także znajdować się w tytule i nagłówkach. Słowa kluczowe należy umieszczać zarówno w formie nieodmienionej, jak i odmienionej.

5. Brak unikalności tekstu

Jednym z błędów najczęściej popełnianych przez copywriterów jest kopiowanie cudzych treści. Nie chodzi tylko o ctrl+c, ctrl+v, ale także o „przepisywanie” innych prac własnymi słowami, a to niestety zdarza się dość często.

teksty

Z kolei duplikowanie treści to błąd, który często spotykamy w sklepach internetowych. Polega na umieszczaniu opisów produktów bezpośrednio ze strony producenta. I tutaj z pomocą powinien przyjść dobry copywriter, który poradzi sobie z opisaniem dziesięciu par prawie identycznych jeansów – nie na zasadzie „kopiuj-wklej”.

6. Brak korekty

Kolejnym często popełnianym błędem przez copywriterów jest pominięcie korekty gotowego tekstu. Natłok obowiązków, pośpiech, a także rosnąca pewność siebie pisarza z pewnością przyczyniają się do tego. Prowadzi to do niezauważenia błędów językowych i literówek, a to przekłada się na ocenę pracy przez zleceniodawcę. Tekst jest odsyłany do poprawek lub całkowicie odrzucany, a copywriter traci klienta i wyrabia sobie negatywną opinię. Korekta gotowego tekstu powinna być „wisienką na torcie”.

Błędy popełniane przez copywriterów – skąd się biorą?

Błędy w copywritingu są spowodowane realizacją tekstów przez osobę, która nie posiada dostatecznej wiedzy na temat pisma, pozycjonowania i marketingu. Tematyczna wiedza i nieustanne doskonalenie swoich umiejętności to klucz, by unikać błędów najczęściej popełnianych przez copywriterów

Pomyłki mogą być też wynikiem braku odpowiedniej ścieżki kształcenia, która pozwoliłaby zapoznać się z takimi zagadnieniami, jak: pozycjonowanie, marketing, e-commerce, social media czy zasady tworzenia tekstów na potrzeby Internetu. Dopiero od niedawna w ofercie uczelni wyższych możemy znaleźć studia o kierunku typowo copywriterskim. Tylko czy one są niezbędne?

Z pewnością ułatwiają zadanie i szkolą przyszłych adeptów sztuki pisania tekstów, ale nie są konieczne. Copywriterem może być każdy – powodem tego stanu rzeczy jest brak regulacji tego zawodu w prawie – ale nie każdy może być w tym dobry.

Świadczenie usług copywriterskich tak naprawdę nie wymaga ukończenia żadnych studiów (pisarz równie dobrze może być samoukiem), ale niektóre z nich mogą okazać się bardzo pomocne. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.

6 błędów najczęściej popełnianych przez copywriterów – podsumowanie

Wartościowe artykuły zoptymalizowane pod SEO, napisane zrozumiałym językiem i zachęcające do działania bez wątpienia przyczyniają się do nasilenia sprzedaży. Jest to ważny elementem działań marketingowych, dlatego nie powinniśmy go zaniedbywać – artykuły powinny być pozbawione błędów, które tutaj wymieniłam.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here